volg ons

Boutique Marketing Agency

De horeca en social media, je kan er in deze tijd echt niet meer omheen. Toch zijn er nog steeds ondernemers die het belang er niet van in zien, want “mijn gasten weten mij wel te vinden”. Dat is natuurlijk geweldig, maar tegenwoordig niet meer helemaal waar. Uit de Restaurant Monitor 2020 is namelijk gebleken dat ruim 75% van de horecabezoekers social media gebruikt én dat het een eventuele reservering positief, maar ook negatief kan beïnvloeden. 

Social media beheer horeca

Waar de reviewplatformen als Tripadvisor en Iens in voorgaande jaren de boventoon voerden bij het zoeken naar een restaurant, is het nu eerder het eigen sociale netwerk dat hier invloed op heeft. Dus horecaondernemer, waar wacht je nog op? Geen idee waar te beginnen? Dan ben je bij dit blog aan het juiste adres. Naast dat we bespreken welke invloed social media op de horeca heeft, zullen er ook een aantal handige tips en tricks over social media marketing in de horeca gegeven worden. 

Invloed van social media op de horeca

Social media heeft de marketing in hotels, restaurants en cafés veranderd. Tien jaar geleden kwam je als horecazaak nog wel weg met alleen het hebben van een website en een pagina op Facebook. Tegenwoordig zul je hier, net als in je horecazaak, meer liefde in moeten steken. De beleving van de gast begint namelijk al voordat hij naar binnen stapt! 

Social media kanalen voor de horeca

Welke social media kanalen zijn voor jouw horecaonderneming van belang? Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, Twitter en YouTube: wij begrijpen dat je door de bomen het bos niet meer ziet! Inzetten op alle kanalen is echt niet nodig, want jouw doelgroep zal vast niet op ieder kanaal actief zijn. Ook is het altijd beter om 1 of 2 kanalen goed te doen, dan 10 kanalen half. 

Welke social media kanalen voor jouw marketingstrategie geschikt zijn, is dus afhankelijk van je doelgroep. Uit de Restaurant Monitor 2020 is gebleken dat 75% van de horecabezoekers actief is op Facebook. Ook kwam uit ditzelfde onderzoek naar voren dat Instagram door meer dan de helft van de restaurantbezoekers wordt gebruikt voor inspiratie. Naast deze twee kanalen kan LinkedIn erg aantrekkelijk zijn wanneer je bijvoorbeeld aan zaalverhuur doet, of Snapchat en TikTok als jouw doelgroep voornamelijk uit jongeren bestaat. 

Horeca social media tips

Je hebt bekeken waar jouw doelgroep actief is en de verschillende social media accounts zijn aangemaakt; wat nu? Wij geven je een aantal handige social media tips zodat de marketing voor jouw horeca zaak een vliegende start maakt! 

Interessante content

Allereerst de content, want wat post je nu eigenlijk? Naast dat je pagina er aantrekkelijk uit moet zien voor nieuwe gasten, is het ook belangrijk dat je huidige volgers interessante content over jouw restaurant te zien krijgen. Een goede start is om te bepalen wat jouw horeca zaak uniek maakt. Is dat de wijn? Bespreek dan wekelijks een van de wijnen in een Facebook en Instagram post met een aantrekkelijke foto. 

Maar ook het personeel kan voor interessante content zorgen, social media gebruikers houden namelijk van een persoonlijke kant. Stel de keukenbrigade en het team achter de bar voor en geef een kijkje achter de schermen. En ook zeker niet onbelangrijk; de menukaart van het restaurant, een kijkje in de kamers van een hotel en verschillende koffies van een koffiezaak. Laat jouw product zien! 

Socialtality

Als horecaondernemer heb je het natuurlijk al druk genoeg en misschien ligt jouw expertise ook helemaal niet bij social media marketing. Dat is geen probleem; je kan het ook uitbesteden! Dan kan jij je weer richten op waar jij goed in bent; een horecazaak leiden. Socialtality is bijvoorbeeld zo’n bureau die alle zorgen rond social media uit handen kan nemen. Van social media plan tot fotografie en Instagram Stories; ze regelen het en zorgen door de juiste ervaring dat jouw social media accounts een succes worden. 

Visueel

Het oog wil ook wat, dat weet iedere horeca ondernemer. De zaak moet er goed uit zien, de kleding van het personeel netjes gestreken en de borden strak opgemaakt. Dat is met social media echt niet anders! Visueel moeten jouw posts aantrekkelijk zijn, dus met een vlugge foto gemaakt door jouw iPhone ben je er helaas niet. 

Door het opstellen van een contentkalender kan je bepalen wanneer je wat wil gaan posten en vervolgens kan je hier visuele content bij gaan zoeken. Het is aan te raden om dit professioneel aan te pakken, zodat jouw zaak en alles wat daarbij hoort op zijn best naar voren komt. Heb je deze skills niet in huis, dan kan je het maken van visuele content altijd uitbesteden. 

Verhoog de betrokkenheid

Een hoge betrokkenheid, ook wel engagement genoemd, is waar het bij social media marketing om draait. Je wil dat jouw gasten zó enthousiast worden dat ze als ambassadeur van jouw horeca zaak gaan optreden. Moedig het delen van foto’s en video’s aan door bordjes in het restaurant, of een tekst op de menukaart en deel de content die door gasten gemaakt is. 

Het stellen van vragen in bijvoorbeeld een Instagram-post kan er ook voor zorgen dat volgers een comment achterlaten en dit draagt vervolgens weer bij aan die magische ‘engagement’. Ook het organiseren van win-acties en het weggeven van kortingscodes kan zorgen voor een hoger bereik en betrokkenheid. 

Social media plan horeca

Alle begin is moeilijk en tegelijkertijd ook het aller belangrijkste. Ga met de social media voor jouw horeca zaak dus niet zomaar aan de slag, maar maak een echt ‘social media plan’. Dit kan in grote lijnen zijn door op te schrijven op welke social media kanalen de focus gaat liggen, maar ook door de tone of voice van jouw posts te bepalen. Ook kan je alvast een contentkalender opstellen en bepalen wie verantwoordelijk is voor de social media marketing. 

Socialtality kan je bij dit proces helpen, ben jij benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. We zullen vrijblijvend een advies en plan van aanpak neerleggen waarbij we goed overleggen wat de focus en uitstraling van jouw bedrijf is. Social media marketing waar jouw horeca bedrijf mee vooruit kan, dat is het doel. 

Comments +

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *