Social media marketing, ieder bedrijf heeft er tegenwoordig mee te maken. En mocht dit nog niet het geval zijn dan is het hoogtijd dat hier verandering in komt, want of je nu een horecazaak runt of een sportschool; je kan echt niet meer zonder. Maar hoe pak je dat nu eigenlijk aan, die marketing op social media? In dit blog geven we je een aantal handige voorbeelden en tips zodat je direct aan de slag kan met jouw social media marketing content.
Social media marketing ideeën
Onze social media marketing tips zijn er om jou te inspireren en op nieuwe ideeën te brengen. Want soms heb je gewoon net dat extra zetje in de rug nodig toch? In deze lijst vind je 10 manieren waarmee je jouw social media marketing goed aan kan gaan pakken.
- Bepaal je strategie
- Kies het juiste kanaal
- Kies je doel
- Focus op jouw unieke punten
- Kies de juiste tone of voice
- Maak een contentkalender
- Promoot je socials
- Ga in gesprek
- Organiseer een winactie
- Wees consistent
Met deze marketing tips komt het zeker goed met jouw sociale media! Hieronder gaan we nog wat dieper in op elke tip en geven we nog een aantal extra voorbeelden.
Social media marketing; 10 handige tips
Lees onze handig tips en voor je het weet ben jij een social media marketing professional!
Wie is je doelgroep?
Voor je gaat beginnen is het belangrijk om eerst te bepalen wie je nu eigenlijk wilt gaan bereiken. Ben jij een horecazaak dat zich voornamelijk op mannen van middelbare leeftijd richt? Dan heeft dit effect op jouw strategie. Of ben je een sportschool met een jong publiek? Ook dan zul je bepaalde keuzes moeten maken die bij dat jonge publiek passen.
Facebook, Instagram of Twitter?
Je hebt je doelgroep vastgesteld, nu is het tijd om te bepalen met welk social media kanaal je deze gaat bereiken. Want marketing werkt alleen als jouw doelgroep het ook te zien krijgt toch? De mogelijkheden zijn eindeloos; Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok en YouTube. Welke kanalen jij kiest, is dus afhankelijk van die eerder besproken doelgroep. Waar zijn zij actief? Dan ga jij je op deze social media jouw marketing richten.
Wat wil je bereiken?
Als je niet weet wat je wil bereiken dan kan je ook niet weten of al jouw harde werk het juiste resultaat heeft opgeleverd. En waarom zou je er dan tijd, moeite en geld in steken? Het is dus belangrijk voor jouw social media marketing strategie om vast te stellen wat je doel is. Dit kan het verhogen van je naamsbekendheid zijn, maar bijvoorbeeld ook interactie met jouw huidige klanten en gasten.
Wat zijn jouw USP’s?
Wat maakt jouw business uniek? Daar heb je vast wel eens over nagedacht, dat ‘Unique Selling Point’. En als dat niet zo is, dan is het hoog tijd dat je dit wel gaat doen! Want die USP is wat je gaat gebruiken in jouw social media marketing content. Heb jij een sportschool en bied je op maat gemaakte trainingen aan? Dan is dat wat je wilt communiceren! Of heb je een koffiezaak met een speciale koffiebonen blend? Vertel je (potentiële) klanten en gasten erover op jouw sociale media kanalen.
Welke taal spreek je?
Bepaal hoe jij je publiek gaat aanspreken en hou je daaraan. Dit kan een serieuze toon zijn bijvoorbeeld, of misschien ga je wel veel Engelse termen gebruiken. Wat het ook is, jouw tone of voice moet voor jouw volgers makkelijk te herkennen en consistent zijn.
Wanneer post je wat?
Nu je hebt bepaald wie je wil gaan aanspreken en waar je dat wil gaan doen, is het tijd voor de volgende stap; de contentkalender. Het klinkt als een hoop werk, maar het zal jouw social media marketing strategie ten goede komen! Er bestaan vele tools die je hier bij kunnen helpen, zoals Hootsuite en Later. Plan je posts in ieder geval 1 week vooruit en volg een vooropgestelde planning zodat je volgers weten wat ze kunnen verwachten.
Hoe word je gevonden?
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, die contentkalender. Maar hoe gaat jouw doelgroep jou ook daadwerkelijk vinden? Allereerst is er de promotie die op locatie kan plaatsvinden. Zorg ervoor dat jouw socials in jouw restaurant, winkel of sportschool te zien zijn. Dit kan bijvoorbeeld door een bordje op het toilet of achter de kassa. Daarnaast kan je ook gebruik maken van hashtags, advertising en winacties.
Interactie interactie interactie
Binnen social media marketing wordt dit ook wel engagement genoemd. Hoe meer likes jouw berichten krijgen en hoe vaker er een comment wordt achtergelaten, des te hoger de engagement. Dit zorgt ervoor dat meer potentiële klanten en gasten jou kunnen vinden, maar ook dat jouw huidige clientèle zich verbonden voelt met jouw bedrijf. En dat zorgt voor de beste vorm van marketing; mond-tot-mond reclame.
Iedereen houdt van winnen
Een goed voorbeeld van social media marketing en een handige manier om je engagement te verhogen is het gebruik van winacties. Kies allereerst een product; een diner voor twee, een maand gratis sporten of een lekkere parfum uit jouw parfumerie. Schrijf een leuke post en vraag jouw volgers om dit vervolgens te delen. Iedereen die jouw post deelt, maakt automatisch kans om te winnen. Gegarandeerde engagement!
Last but not least: Wees consistent!
En dan zijn we aangekomen bij de laatste social media marketing tip en dat is consistentie. Het is namelijk niet de bedoeling dat je de ene week niets plaatst, en de volgende week 10 keer. Of dat je altijd foto’s in het zwart-wit plaatst, maar nu ineens overgaat op kleur. Je wilt dat het publiek jou gaat herkennen en daar hoort een bepaalde consistentie bij.
Social media marketing ideeën
Wij hopen dat onze tips jouw social media marketing op gang kunnen helpen. Onthoud dat alle begin moeilijk is, maar je bent op de goede weg! En weet dat je niet alles zelf hoeft te doen, een goede ondernemer weet wat delegeren is toch? Dit kan door iemand binnen jouw bedrijf verantwoordelijk te maken voor de sociale media, maar je kan er ook een professioneel bedrijf voor inhuren! Wist je dat dit helemaal niet duur hoeft te zijn?
Socialtality is bijvoorbeeld zo’n bedrijf, ben jij benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. We zullen vrijblijvend een advies en plan van aanpak neerleggen waarbij we goed overleggen wat de focus en uitstraling van jouw bedrijf is. Social media marketing waar jouw horeca bedrijf mee vooruit kan, dat is het doel.
Comments +